1

Kan vi tale lidt om følelser?

Mit hjerte banker for kundeservice, og det banker for ambassadørskab, fællesskab og loyalitet. Derfor kan jeg godt nogle gange få lidt tics over, at sociale medier kun skal handle om rækkevidde, impressions, salg og antal fans – som det nogle gange gør.

Selvfølgelig skal vi måle på punkter, som er kvantitative, men nogle gange synes jeg vi bør stoppe op, og snakke om følelser og oplevelser i vores arbejde med sociale medier. Også.

Mit indhold skal ikke kun galopere derudaf med masser af likes og delinger i minuttet. Det skal også gerne skabe og lade samtaler udfolde sig i kommentarfeltet. Samtaler, som opbygger noget større end en rækkevidde, som er højere end sidst eller inddriver 50 nye page-likes.

Jovist, der er naturligvis stor forskel på, hvad vi kulturelt og på en lang række sociale parametre hver især lægger i hhv. en deling, et like eller et tag i kommentarfeltet og betydningen af de respektive handlinger. Af samme årsag, kan jeg naturligvis ikke entydigt påstå, at delinger og likes ikke er udtryk for, at indholdet ikke gør noget for modtagerne. Det er disse handlinger naturligvis også et udtryk for, men præcis hvad er sværere at definere end det, som ofte kan spottes i kommentarfeltet.

 

Følelser, oplevelser og fællesskab er når folk gider at dele et billede af deres morgenbord med deres yndlingsprodukter i kommentarfeltet til et opslag på producentens Facebook-side – med eller uden opfordring.

Det er også når dine følgere forsvarer dit brand i kommentarfeltet – uopfordret, og bekæmper trolls eller direkte modstandere af dit statement, dine værdier, et af dine produkter eller en dårlig oplevelse i forbindelse med dit produkt eller i din butik.

Men allermest er det, når interaktionen i kommentarfeltet får dit reach-mål for opslaget til at stikke af. Og her taler vi ikke om tags, der skaber viralitet, men ægte interaktion og involvering, som på samme tid tilskriver dit indhold yderligere værdi for dem, som eksponeres for det mere eller mindre ufrivilligt pga. den organiske spredning. I dét øjeblik når du ikke kun bredere ud, men også dybere – med reel værdi. Og det må alt andet lige være et større succes-parameter og KPI end reach på X-antal tusind eller X% kliks til website.

One Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.