Algoritmer på Instagram: Hvorfor det ikke nødvendigvis er en dårlig ting

Korrekt. Jeg har før blogget om, hvor meget jeg elsker Instagram for at være algoritmefrit og give mig præcis det, jeg selv har valgt at følge, i kronologisk rækkefølge og med en vished om, at jeg ikke går glip af noget – hvis bare jeg scroller længe nok. Helt perfekt for mit FOMO.

Nu vil Instagram så ændre lidt i hvilken rækkefølge du ser billeder fra dem, du har valgt at følge.
Selvom min umiddelbare reaktion på disse ændringer var “Ååh nej!”, så mener jeg faktisk ikke nødvendigvis, at det er en dårlig ting, at Instagram nu justerer lidt for os i, hvad vi ser i feedet.

 

Kvalitet, kvalitet, kvalitet

Forleden da jeg åbnede min Instagram så jeg nedenstående opslag fra en af de profiler, jeg følger. Da jeg scrollede videre så jeg endnu et fra en anden profil. For den ene gælder det, at jeg glædeligt følger med og også regner med fortsat at gøre det – det er til gengæld ikke nødvendigvis tilfældet med den første.

ScreendumpInstagram

 

Problemet med opslag som dette er ikke blot en misforståelse af, hvad det egentlig er algoritmerne kommer til at gøre ved dit feed, men også en fejlslutning af, hvad løsningen på denne nye udfordring skal være. Følger du guiden får du en notifikation, når vedkommende slår et billede op – det er ikke nødvendigvis det samme som at være sikker på ikke at gå glip af opslag fra denne profil. Faktisk er det meget mere pushy, og det billede, jeg klikker mig ind for at se, når notifikationen kommer, skal virkelig sidde lige i skabet – HVER GANG for at jeg ikke slår det fra igen ligeså hurtigt som jeg slog det til.

Og så er vi tilbage ved det med algoritmerne, og hvorfor det måske ikke er så galt igen. Nøgleordet er kvalitet.

De nye algoritmer som placerer det, du 1) plejer at kunne lide, eller det 2) Instagram antager at du vil synes godt om øverst, belønner kvalitetsindhold. Det stiller dermed større krav til os, som er på Instagram – både som virksomhed og privatbruger. Og på Instagram er det heldigvis sådan, at vi alle er i samme båd – der findes ikke hhv. Business og Private Accounts.
Deraf er der heller ingen distributionsfordele. Vi slås med andre ord om samme publikum og det stiller krav til kvaliteten af det indhold vi poster – både dig med 200 følgere, som tager billeder af din mad og søndagsgåture ved vandet med familien og din hund, bloggeren med 500.000 følgere, og så f.eks. brands som Kähler med deres 120.000 følgere.

 

Og er der noget, vi har trængt til at få rusket lidt op i siden annoncerne kom til Instagram, så er det kvalitet.

Skriv et svar